چند سالی می شود که رفته فته کرکره های قدیمی جای خود را به کرکره های اتوماتیک می دهند در این میان شرکت های زیادی مشغول ساخت موتور کرکره اتوماتیک شده اند که هرکدام از آن ها به نوعی جای خود را در بازار کشورمان باز کرده اند. موتورهای توبولار کرکره و موتورهای ساید کرکره اتوماتیک این محصولات اکثراً ساخت کشور چین هستند اگر هم لیبل آن کشور دیگری را به عنوان سازنده معرفی کند احتمالا اشاره به تکنولوژی اولیه ساخت آن دارد!!  البته همین تحت لیسانس بودن و اینکه تکنولوژی ساخت مربوط به کدام کشور است هم می تواند تا حد زیادی در عملکرد موتور تاثیر مثبت یا منفی بگذارد.

کشور سازنده موتور کرکره اتوماتیک

پس شما می توانید تقریباً مطمئن باشید که برای اتوماتیک کردن کرکره خود موتوری که کشور سازنده آن غیر از چین باشدگیرتان نمی آید. نکته: ناگفته نماند هر محصولی که ساخت کشور چین است الزاماً بی کیفیت نیست به عنوان مثال کشور چین محصولات اپل را نیز تولید می کند و این مسئله دلایل اقتصادی زیادی دارد که در این مقاله به آن نخواهیم پرداخت.

برای انتخاب بهترین موتور کرکره اتوماتیک باید چند فاکتور نظیر گارانتی, میزان مصرف انرژی و مکانیزم داخلی موتور را در نظر گرفت که در ادامه به مواردی از آنها اشاره خواهیم کرد.

مصرف انرژی

میزان مصرف انرژی در هر وسیله برقی به قدرت آن موتور و اینکه نیروی را که به آن وارد می شود به چه صورت تبدیل به حرکت می کند. موتورهای موجود در بازار به جز چند مورد (اتومات, سویل) که گوی سبقت را از دیگران در این بخش ربوده اند تقریباً دارای یک رویه هستند.

مکانیزم ساخت موتور کرکره اتوماتیک

موتورهای کرکره برقی دارای چرخ دنده هایی می باشند که وظیفه انتقال نیرو را به عهده دارند طبیعتاً هرچه جنس این چرخ دنده ها بهتر باشد و مقاومت آن بالاتر باشد عمر مفید موتور نیز بیشتر است, در این میان اکثر موتور های موجود از چرخ دنده های غیر فلزی یا در مواردی هم که جنس چرخ دنده ها فلزی است فلز نا مرغوب استفاده کرده اند. نه دیگر این که سازنده موتور برای اینکه فشار کمتری به موتور ورد شود چه نو آوری هایی داشته است به عنوان مثال در موتورهای توبولار کرکره اتوماتیک در همه موارد طول یکسان دارند در حدود 60 سانتی متر حالا تصور کنید طول این موتورها بیشتر باشد. قاعدتا موتور توبولار هرچه بلندتر باشد فشار کمتری را درون شفت تحمل می کند و خیلی بهتر است البته این کار می تواند برای سازندگانی که نگاه به پایین بودن هزینه دارند زیاد خوش آیند نباشد زیرا وقتی طول موتور بیشتر باشد هم یراق آلات بیشتری نیاز دارد هم اینکه شاید دیگر با یک گیربکس به درستی نیروی گردشی انتقال پیدا نکند! اما خب در این میان هنوز هم هستند واردکنندگانی که فقط سود شخصی هدفشان نیست!!

گارانتی موتورهای کرکره اتوماتیک

گارانتی هر محصولی می تواند به اندازه کیفیت آن محصول مهم باشد (شاید دیده باشد موبایل هایی که حتی از کیفیت بسیار بهتری برخوردار هستند اما شرکت معتبری آن را گارانتی نکرده از استقبال کمتری برخوردار می شوند) اما متاسفانه در بحث گارانتی موتورهای کرکره اتوماتیک به جز چند شرکت از جمله (بازرگانی لارچشمه) شرکت های دیگر خیلی احساس تعهد بعد از فروش را حس نمی کنند و یا گارانتی ندارند یا اینکه فقط اسم آن را برای نمایش استفاده می کنند.

در زمان گذشته شاید ارزانی یک دلیل خوب برای خرید بود اما خوشبختانه با گذشت زمان و هوشمند شدن بازار حتی فروشندگانی که محصول بی کیفیتی دارند آن را ارزان نمی فروشند تا زود تر به فروش برسد!

این مقاله هم بر اساس کارشناسی و هم  تجربه چندین ساله نویسندگان تهیه شده است.